Nie przegap
Strona główna » Wiadomości » Powstanie sto nowych firm w powiecie brzeskim!

Powstanie sto nowych firm w powiecie brzeskim!

dsc_2021Perspektywy uzyskania stabilnego zatrudnienia w gminie Brzesko są bardzo niewielkie. Właśnie niedawno poruszyła mieszkańców informacja o ogłoszeniu upadłości przez Małopolską Wytwórnię Maszyn. Chociaż pracownicy jeszcze są zatrudnieni, to już szykowane są listy koniecznych zwolnień. Najprężniejsza w naszym regionie firma Can Pack S.A. również wyprowadza z Brzeska część swojej produkcji do Tarnowa. Tam właśnie są planowane nowe, wielomilionowe inwestycje Can Pack S.A. Jest oczywiste, że w ślad za tym pójdą również i miejsca pracy, niestety już nie dla mieszkańców regionu brzeskiego. Carlsberg niedawno, zupełnie bez rozgłosu zwolnił część swoich pracowników. Ogólnie mówiąc, optymizmu jest niewiele. Perspektyw na uruchomienie jakiegoś większego zakładu pracy praktycznie nie ma żadnych. Mieszkańcy skazani są na emigrację zagraniczną, przeprowadzenie się na stałe w inne regiony Polski albo na uciążliwe dojazdy do Krakowa. Tym bardziej cieszy każda inicjatywa dająca realną szansę na utworzenie na miejsca pracy na naszym terenie.

Właśnie rusza od dawna przygotowywany przez Małopolską Agencję Rozwoju Regionalnego S.A. w Krakowie program „Dobry Czas na Biznes – ST”. Projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020, współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego zakłada uruchomienie aż 400 firm na obszarze czterech powiatów: dąbrowskiego, brzeskiego, tarnowskiego ziemskiego i miasta Tarnów. Jest to największy tego typu projekt realizowany na naszym terenie. Zakłada się, że na terenie każdego powiatu powstanie ok. 100 firm. Jest to jednak założenie ogólne, tzn. 400 powinno powstać na terenie całego regionu tarnowskiego. Gdyby się okazało, że w określonym powiecie jest mniejsze zainteresowanie, albo zgłoszone propozycje nie rokują szans na powodzenie, to środki mogą zostać przesunięte na teren innego powiatu. Chodzi o to, żeby się nie zmarnowały.

Projekt jest zaplanowany na trzy lata. W tym czasie co dwa miesiące, od października 2016r do maja 2017r ogłaszany będzie kolejny nabór chętnych na uruchomienie własnej mikrofirmy.

Pierwszy nabór jest planowany już 10 października.

V-ce Prezes Zarządu MARR S.A. Tomasz Latocha, który mieszka w Szczepanowie w gminie Brzesko, nie ukrywa że bardzo mu zależy, żeby zarówno gmina jaki i cały powiat brzeski nie tylko w pełni wykorzystały środki jakie na ten teren przypadają, ale nawet zagospodarowały dodatkowe, gdyby takie się pojawiły z powodu mniejszego zainteresowania w sąsiednich powiatach.

Wszyscy mają równe szanse, ale zawsze serce jest bliżej swoich, to oczywiste. A nie są to środki małe. Każdy kandydat na mikroprzedsiębiorcę, którego projekt zostanie zaakceptowany przez komisję, może liczyć na kwotę dofinansowania na poziomie 24.500 zł. W sumie więc na terenie powiatu brzeskiego jest zaplanowane do zainwestowania prawie dwa i pół miliona złotych. To sporo, zwłaszcza że są to środki bezzwrotne.

Dodatkowo przez rok mikroprzedsiębiorcy mogą liczyć na pomoc ze strony specjalistów zatrudnionych przez MARR S.A. w zakresie dotyczącym prawa, księgowości, marketingu, sposobów rozkręcenia biznesu itp. To ważne, bo przecież nie chodzi tylko o to, żeby rozdać pieniądze, ale żeby te firmy się utrzymały na rynku, aby były na przyszłość stałym i solidnym miejscem pracy dla swoich właścicieli, a także stabilnym źródłem utrzymania dla ich rodzin. W sumie więc projekt wpłynie w sposób pozytywny na kilkaset osób, bo przecież ci mikroprzedsiębiorcy mają swoje rodziny, które z owoców ich pracy będą korzystać. Być może, przynajmniej część z nich, rozwinie się w takim stopniu, że w przyszłości sami będą mogli być pracodawcami dla innych osób i będą mogli skorzystać z innych jeszcze instrumentów finansowych jakie MARR S.A. może przedsiębiorcom zaoferować.

V-ce Prezes Tomasz Latocha wie doskonale jakie trudności stoją przed przedsiębiorcą, a już zwłaszcza początkującym., ponieważ jako V-ce prezes Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. odpowiadał za wdrożenie wielu projektów biznesowych o wielomilionowych  budżetach, które zakończyły się sukcesem.
Wie, że nie wystarczy tylko znać się na swojej pracy, być dobrym hydraulikiem, fliziarzem, murarzem, spawaczem czy mechanikiem. Trzeba jeszcze być kadrowym, księgowym, specjalistą od marketingu, i ogólnie być obrotnym człowiekiem. Dużą osobistą uwagę przywiązuje więc do tego, aby potencjalni przedsiębiorcy otrzymali wszelkie wsparcie na najwyższym możliwie poziomie, jakie tylko Agencja będzie w stanie zapewnić. Dla potrzeb projektu w każdym powiecie powstało biuro, gdzie zatrudnieni są specjaliści którzy przyszłych rekinów biznesu otoczą właściwą opieką.

W Brzesku taki Powiatowy Punkt Informacyjny został uruchomiony na Placu Kupieckim 8. Informacji na temat projektu można zasięgnąć osobiście w PPI, dzwoniąc pod nr tel. 785 056 873, lub 12 617 99 84, wysyłając email na adres dcb.tarnow@marr.pl, lub zapoznać się z materiałami zamieszczonymi na stronie maar.pl/dcbtarnow.

p1500918W PPI w Brzesku Aneta Czesak i Kamil Trąba – dwójka młodych, ale bardzo operatywnych i kompetentnych ludzi, udzieli informacji na temat projektu. Można tam przyjść i wszystkiego bardzo dokładnie się dowiedzieć, są przygotowani na każde pytanie. Osoby które spełnią kryteria formalne, mogą wypełnić wniosek który będzie dostępny co najmniej na dziesięć dni przed naborem. Specjaliści z Powiatowego Punktu Informacyjnego oczywiście udzielą pomocy w wypełnieniu formularza rekrutacyjnego i wyjaśnią wszelkie wątpliwości. Tak wypełniony formularz jest następnie oceniany przez Komisję pod względem formalnym i merytorycznym, w trakcie której przyznane zostaną punkty za pomysł na biznes i przygotowanie do jego realizacji. Po tej wstępnej ocenie na rozmowę kwalifikacyjną zaproszeni zostaną te osoby, które otrzymają co najmniej 70% punktów, w tym 50%  za pomysł na biznes. Rozmowy z wnioskodawcami prowadzić będą doradca zawodowy i doradca biznesowy, którzy ocenią pomysł na biznes i predyspozycje kandydata do samodzielnego założenia i prowadzenia działalności gospodarczej. Z wnioskodawcami którzy otrzymają najwyższą punktację z oceny formularza rekrutacyjnego, rozmowy kwalifikacyjnej oraz punktów za kryteria dodatkowe, zostanie podpisana umowa o wsparcie szkoleniowo-doradcze. Jest to ważny element całego projektu, ponieważ ma zdiagnozować indywidualne potrzeby każdego kandydata i dostosować plan szkoleniowy do potrzeb i doświadczenia każdego kandydata w taki sposób, aby uruchomienie działalności gospodarczej zakończyło się sukcesem. Całość szkolenia to kilka modułów: Obligatoryjne Szkolenia Podstawowe (dla wszystkich takie same) obejmujące wiedzę z zakresu formalności i przepisów prawnych, księgowości i podatków, marketingu, pozyskiwanie finansowania, tworzenia i realizacji biznes planu.
Szkolenia wynikające z indywidualnego planu szkoleniowego, dobrane do każdego uczestnika po przeprowadzeniu diagnozy potrzeb, co jest między innymi związane rodzajem planowanej działalności gospodarczej.

Obligatoryjne Szkolenia Warsztatowe, to zestaw obowiązkowych warsztatów które w sposób praktyczny pomogą utrwalić cechy osobowości oraz umiejętności przyszłych przedsiębiorców, obejmujących takie zagadnienia jak motywacja, negocjacje, pozyskiwanie i obsługa klienta, psychologia biznesu.

Dla każdego uczestnika projektu przewidziane zostało 20 godzin indywidualnej pomocy doradczej dostosowanej do potrzeb oraz rodzaju prowadzonej działalności. Wspólnie z doradcą pomysł na biznes zostanie dopracowany w formie biznes planu, oraz będą rozwiązywane potencjalne problemy jakie pojawią się na etapie planowania.

Zakończenie wszystkich szkoleń daje możliwość złożenia wniosku o dotację wraz z opracowanym biznes planem. Po pozytywnej rekomendacji wniosku wynikającym z oceny biznes planu, podpisywana jest umowa o udzieleniu dotacji. Na tym etapie przedsiębiorcy będą musieli zarejestrować działalność gospodarczą.

Po udzieleniu dotacji, przedsiębiorcy jeszcze przez rok będą mogli korzystać z indywidualnej pomocy doradcy biznesowego w zakresie organizacji firmy, zarządzania, rozwiązywania bieżących problemów, doradcy finansowego w zakresie finansów i rachunkowości, oraz konsultacji prawnych . W sumie mają do dyspozycji po 10 godzin doradztwa miesięcznie, czyli aż 120 godzin rocznie. To znaczna pomoc, ponieważ doradztwo specjalistów nie jest nigdy sprawą tanią i nie wielu byłoby stać na zapłacenie aż za 120  godzin konsultacji niezbędnych przy prowadzeniu biznesu.

Firma, aby beneficjent nie musiał zwracać otrzymanego wparcia, musi utrzymać się na rynku przynajmniej przez 18 miesięcy. Właśnie z tego powodu przykładana jest tak duża waga do wstępnej weryfikacji kandydatów, a następnie do udzielenia im możliwie jak największego wsparcia zarówno przed podjęciem działalności, jak i w okresie późniejszym.

Nigdzie nie jest lekko i nikomu manna z nieba nie leci. Może warto, zamiast kołatać od drzwi do drzwi w poszukiwaniu pracy, odważyć się i spróbować na swoim? Projekt „Dobry Czas na Biznes” to zdecydowanie największy w ostatnich latach program uruchamiania małych firm. Taka okazja może się już w najbliższym czasie nie powtórzyć, a wiadomo, że nic się tak w życiu nie mści, jak zmarnowane okazje.


IB

Zostaw odpowiedź.

Twój adres email nie będzie opublikowany.Pola wymagane *

*