Nie przegap
Strona główna » Wiadomości » Wrażenia po powrocie z Londynu

Wrażenia po powrocie z Londynu

IMG_1767-nTrzydziestu uczniów Technikum Ekonomicznego Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Czchowie zakończyło praktyki w Londynie.  Przez cztery tygodnie, dzięki wsparciu finansowemu FRSE realizując projekt „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo” z Europejskiego Funduszu Społecznego – Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na zasadach Programu Leonardo da Vinci, który jest częścią programu „Uczenie się przez całe życie”. Uczniowie mieli możliwość ćwiczyć swe zawodowe umiejętności w brytyjskich przedsiębiorstwach. Szansę na zdobycie nowych doświadczeń zawodowych dał im  projekt „Praktyka w Londynie drogą do europejskiego rynku pracy”. Praktykanci rekrutowani byli z dwóch klas technikum. Pierwsza piętnastoosobowa grupa wyjechała do Londynu na przełomie maja i czerwca 2013 roku, druga grupa, również piętnastoosobowa, przebywała w Londynie we wrześniu 2013 roku. Praktyki zorganizowane były za pośrednictwem ADC College w różnych jednostkach gospodarczych i instytucjach państwowych. Uczniowie wykonywali różne prace biurowe. Łukasz wspomina: pomagałem w prowadzeniu biura, obsługiwałem sprzęt biurowy i kasę fiskalną, segregowałem i układałem dokumenty, sporządzałam pisma służbowe, pracowałem w programach komputerowych funkcjonujących w przedsiębiorstwie, przetwarzałam dane, obsługiwałam klientów w języku angielskim. Dużo się nauczyliśmy – podsumowuje Alicja – praktyka zagraniczna była dla nas cennym doświadczeniem.  Poznaliśmy funkcjonowanie europejskich przedsiębiorstw „od środka” i nie będziemy się bać szukać pracy zagranicą. Bardzo cenne są dla nas również dokumenty potwierdzające zdobyte wiadomości i umiejętności – podkreśla Kamil – możemy je załączyć do dokumentacji  aplikacyjnej. Europass Mobility czy certyfikat POKL ułatwią nam start w dorosłe życie.

Nad realizacją programu praktyki w każdym przedsiębiorstwie czuwał przydzielony uczniowi opiekun, będący pracownikiem danej jednostki gospodarczej. Opiekunowie udzielali nam cennych rad i zawsze służyli pomocą – opowiadają uczniowie. Pani Magdalena była dla mnie świetnym mentorem – swoją opiekunkę praktyk ocenia Jan. Wszyscy uczestnicy otrzymali z praktyk najwyższe oceny.

Bardzo ważnym aspektem pobytu młodzieży w Londynie było też tzw. ,,szlifowanie” języka angielskiego. Język mogliśmy doskonalić– mówi Natalia – u pracodawców, w rodzinach, u których mieszkaliśmy, podróżując po mieście czy  zwiedzając Londyn.

Oprócz obowiązkowych godzin przeznaczonych na odbywanie praktyki, uczniowie pod kierunkiem opiekuna zwiedzali Londyn. Wycieczki po Londynie były zorganizowane głównie w weekendy – wspominają uczestnicy. Poznaliśmy wiele atrakcji turystycznych miasta, m.in. Pałac Buckingham – siedzibę rodziny królewskiej z jedyną w swoim rodzaju wartą honorową, 10 Downing Street – rezydencję premiera,  opactwo Westminster Abeby i wiele innych.   Ponadto uczniowie skorzystali z półgodzinnego przejazdu w kapsule London Eye, dzięki czemu zobaczyli zapierającą dech w piersiach panoramę niemal całego miasta. Odwiedzając  południowo-wschodnią część Londynu  – Greenwich,  pogłębili wiedzę z zakresu geografii.

We wrześniu uczniów odwiedziła pani dyrektor Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Brzesku, pani Janina Motak oraz pani wicedyrektor szkoły, Ewa Cetnar. Wizyta miała charakter kontrolny; panie zatem  odwiedziły instytucje gdzie odbywały się praktyki, miejsca zakwaterowania uczniów. Miłym akcentem były spotkania z pracodawcami, gdyż każdy wyrażał się pochlebnie o wiedzy i umiejętnościach naszych uczniów. Rodziny goszczące uczniów również wyraziły pozytywne opinie na temat ich zachowania, taktu i kultury osobistej – relacjonuje pani Ewa Cetnar.

Co dobre jednak szybko się kończy. Praktyki można uznać za zakończone, jednak miesięczny pobyt w Londynie był niezwykle cennym czasem dla uczniów. Poznali brytyjskie instytucje, doskonalili język, poznali tamtejsze zwyczaje i zabytki.  Nauczyli się poruszania po dużym i obcym mieście. Mimo mieszkania w różnych miejscach Londynu, uczniowie świetnie radzili sobie z docieraniem do miejsca pracy – oceniają młodzież nauczycielki wydelegowane z ZSP w Czchowie jako opiekunki. Nauczyliśmy się samodzielności – akcentuje Daniel w wygłoszonych na apelu szkolnym podziękowaniach dla opiekunów i organizatorów – i mamy poczucie, że świat do nas należy.

Projekt: „Praktyka w Londynie drogą do europejskiego rynku pracy” w ramach programu Leonardo da Vinci

Koordynator projektu:  Bożena Kusion

MS

Zostaw odpowiedź.

Twój adres email nie będzie opublikowany.Pola wymagane *

*

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.

Zwiększ czcionkę
Zmień kontrast