Nie przegap
Strona główna » Wiadomości » Dopalacze kradną życie! – Główny Inspektor Sanitarny i Komenda Główna Policji ostrzegają

Dopalacze kradną życie! – Główny Inspektor Sanitarny i Komenda Główna Policji ostrzegają

Apelujemy do osób, które mogą mieć kontakt z dopalaczami, aby pamiętały, że jest to trucizna i każde jej zażycie wiąże się z poważnym ryzykiem dla zdrowia, a nawet życia. Dbając o bezpieczeństwo naszych bliskich i przyjaciół, nie pozwólmy im przyjmować substancji, których pochodzenia i składu nie znają. Reagujmy i sami stanowczo odmawiajmy, gdy ktoś namawia nas na dopalacze. Nigdy nie wiemy, jak organizm ludzki zachowa się po zażyciu nawet najmniejszej dawki takiej substancji chemicznej. Jeżeli ktokolwiek z Państwa podejrzewa, że ma do czynienia z osobą pod wpływem dopalaczy, powinien natychmiast wezwać pomoc lekarską oraz o sytuacji powiadomić policję.

Z danych posiadanych przez Główny Inspektorat Sanitarny wynika, że w Polsce wzrasta liczba przypadków zatruć z powodu śmiertelnie niebezpiecznych syntetycznych opioidów i innych narkotyków syntetycznych nowej generacji.

Apelujemy do osób, które zetkną się z osobą pod wpływem substancji psychoaktywnej o bezzwłoczne poinformowanie o tym fakcie służb medycznych i Policji.

Apelujemy także, aby zabawa sylwestrowa i przywitanie Nowego Roku nie wiązały sięz ryzykiem używania tego typu substancji.

Przypominamy, że dopalacze to poważne zagrożenie nie tylko dla zdrowia, ale i życia! To substancje działające na ośrodkowy układ nerwowy, wpływające negatywnie na pracę mózgu. Mają postać tabletek, proszków, mieszanin ziół, suszu, kadzidełek, czy naklejek tzw. „tatuaży”. Sprzedawane są w sklepach lub przez Internet pod nazwą artykułów kolekcjonerskich, często z umieszczonym komunikatem „Produkt nie do spożycia”. Niebezpieczeństwo ich zażywania wynika z faktu, że ich skład chemiczny nie jest znany, może podlegać wahaniom i modyfikacjom. Nigdy nie wiadomo, jak po ich zażyciu zareaguje konkretny organizm.

Na co powinno się zwrócić uwagę, co powinno zaniepokoić rodzica /opiekuna:

​wygląd oczu (zaczerwienione spojówki lub brzegi powiek, łzawienie, opadnięcie powieki, nadmierne rozszerzenie lub zwężenie źrenic, powolna reakcja źrenic na światło, oczopląs przy wpatrywaniu się w stały punkt);
złe samopoczucie, brak chęci do życia, depresja;
stany euforyczne, gadatliwość a następnie otępienie i apatia;
zmiana nawyków żywieniowych – brak apetytu lub objadanie się;
kłopoty w szkole, wagary, pogorszenie ocen;
próby wyłudzania lub podbieranie pieniędzy na nieokreślone wydatki;
nieuzasadnione ataki złości, agresji;
wychodzenie z domu na krótko, poprzedzone dzwonkiem domofonu lub telefonem od nieznanej osoby;
wprowadzenie do słownictwa nowych zwrotów, często niezrozumiałych dla dorosłych, tzw. slangu narkotykowego;
pojawienie się w domu nowych akcesoriów, typu lufki, sreberka, małe woreczki z zamknięciem strunowym, tzw. dilerki, itp.;
zmiana zapachu ciała.
Do najczęściej spotykanych skutków pojawiających się w trakcie i po zażyciu tzw. dopalaczy możemy zaliczyć:

bóle głowy, migrena;
kołatanie serca (przyspieszone tętno często sięgające 200, duszności, ból w klatce piersiowej;
agresja, zaburzenia koordynacji ruchowej, drżenie rąk;
nudności, wymioty, biegunka;
zmęczenie, osłabienie, brak zdolności koncentracji;
reakcje alergiczne;
myśli samobójcze, omamy;
napady leku, halucynacje;
nadmierna wrażliwość na dźwięki i światło.

Gdzie szukać pomocy:

800 060 800 Infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego

116 111 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

800 100 100 Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci

800 12 12 12 Dziecięcy telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

Pamiętajmy:

Nie warto ryzykować własnego zdrowia i życia – nawet najmniejsza dawka dopalacza może okazać się śmiertelna!

KGP/GIS/KWP Katowice