
Maciej Gładysz w sezonie 2026 zadebiutuje w FIA Formule 3, jednej z dwóch najważniejszych serii juniorskich na świecie. 17-letni kierowca z Tarnowa podpisał kontrakt z utytułowanym zespołem ART Grand Prix, co oznacza kolejny wielki krok w jego dynamicznie rozwijającej się karierze.
W tym miejscu warto wspomnieć historię z 2018 r., gdy senior rodu Gładyszów – dziadek Macieja Gładysza podjął starania by wydzierżawić od miasta działki na terenie Bucza pod budowę toru kartingowego. Z planów nic nie wyszło, ale jak widać nie przeszkodziło to Maciejowi (być może w przyszłości następcy Kubicy w Formule 1) zdobywać przez lata kolejnych laurów zarowno w sporcie kartingowym jak i na przedsionku do wielkiego motosportu.
Maciej Gładysz wystartuje w pełnym cyklu FIA Formula 3 Championship 2026, rozgrywanym przy weekendach Grand Prix Formuły 1. W kalendarzu znajdzie się dziesięć rund na torach całego świata, a w barwach ART Grand Prix Polak będzie miał okazję rywalizować z najlepszymi młodymi kierowcami globu.
Dołączenie do ART Grand Prix to marzenie wielu młodych kierowców. Zespół założony 30 lat temu przez Frédérica Vasseura – obecnego szefa Ferrari w F1 – to jedna z najbardziej utytułowanych ekip w historii serii juniorskich.
– Awans do FIA Formuły 3 w barwach zespołu ART Grand Prix to spełnienie marzeń moich i całej mojej rodziny.
Jestem bardzo wdzięczny za tę szansę i dumny z dołączenia do tak utytułowanej ekipy.
Od razu poczułem się w niej jak w domu, dlatego nie mogę doczekać się pierwszych testów i rozpoczęcia nowego rozdziału w mojej karierze.
W sezonie 2025 wiele się nauczyłem i pokazałem, że mam tempo, aby zrobić w przyszłym roku kolejny krok.
Zawsze mierzę wysoko, dlatego chcę nadal ciężko pracować i rozwijać się jako kierowca.
Chciałbym także podziękować wszystkim partnerom, bez których pomocy ten krok nie byłby możliwy, a także niesamowitym, polskim kibicom, których doping bardzo wiele dla mnie znaczy – napsiał na swoim profilu facebookowym Maciej Gładysz.
W Formule 3 Gładysz zasiądzie za kierownicą Dallary F3, wyposażonej w 3,4-litrowy, wolnossący silnik V6 Mecachrome o mocy 380 koni mechanicznych. To znaczny przeskok w stosunku do 270-konnych maszyn Tatuus z Eurocup-3. Nowym doświadczeniem będą również opony Pirelli, które wymagają innego stylu jazdy i zarządzania zużyciem.
Wyświetl ten post na Instagramie
Przyszłoroczny sezon FIA Formula 3 obejmie dziesięć weekendów wyścigowych towarzyszących F1. Każda runda składać się będzie z dwóch wyścigów – sobotniego sprintu i niedzielnego wyścigu głównego – poprzedzonych treningiem i kwalifikacjami.
Kalendarz FIA Formula 3 – 2026
6–8 marca — Grand Prix Australii, Albert Park
10–12 kwietnia — Grand Prix Bahrajnu, Bahrain International Circuit
4–7 czerwca — Grand Prix Monako, Circuit de Monaco
12–14 czerwca — Grand Prix Hiszpanii, Circuit de Barcelona-Catalunya
26–28 czerwca — Grand Prix Austrii, Red Bull Ring
3–5 lipca — Grand Prix Wielkiej Brytanii, Silverstone
17–19 lipca — Grand Prix Belgii, Spa-Francorchamps
24–26 lipca — Grand Prix Węgier, Hungaroring
4–6 września — Grand Prix Włoch, Monza
11–13 września — Grand Prix Hiszpanii, tor uliczny w Madrycie
—
foto i video fb- Maciej Gładysz
IB / rallypl.com /