ADV
Wiadomości

Iwkowska winnica w katalogu dobrych praktyk enoTARNOWSKIE

Od maja do końca października 2021 r. Tarnowska Organizacja Turystyczna realizowała operację pt. „Dobre praktyki w zakresie enoturystyki na obszarze ENOTarnowskie”. Na przykładzie ENOTarnowskie została przedstawiona grupa lokalnych producentów, których działalność może posłużyć za inspirację dla właścicieli innych drobnych gospodarstw rolnych. Wśród nich znalazła się Winnica Nowizna z Iwkowej.

Trzydziestu rolników, producentów, w tym kilkunastu winiarzy pokazuje, jak można wykorzystać produkt lokalny do rozwoju regionu.

– Celem wydawnictwa jest zainspirowanie mieszkańców innych obszarów wiejskich do tworzenia partnerstw współpracy, zarówno z wykorzystaniem partnerstw publicznych, prywatnych jak i organizacji pozarządowych, do rozwoju współpracy sieciowej, w tym tworzenia lokalnych klastrów wokół danej tematyki, jak też do pozostawiania na wsi młodych pokoleń, tworzenia miejsc pracy i rozwoju zawodowego na wsi, w tym kreowania jej jako miejsca przyjaznego i atrakcyjnego zarówno do życia, jak i rozwoju zawodowego – mówi Marcin Pałach prezes Tarnowskiej Organizacji Turystycznej.

Katalog dobrych praktyk / plik pdf <==

Zachęcamy do lektury i do zwiedzania naszego regionu „EnoTarnowskie”.

Winnica Nowizny

Właściciel: Urszula Kamińska
Adres winnicy: Połom Mały 60, gm. Iwkowa, pow. brzeski (odległość od centrum Tarnowa: 50 km, a od centrum Krakowa: 70 km)
tel. 607 578 156; 14 684 48 14
email: winnicanowizny@op.pl
www.winnicanowizny.pl 
facebook.com/winnicanowizny
Data założenia: 2005 rok
Powierzchnia winnicy: 0,9 ha

Uprawiane odmiany:
wina czerwone: Regent,
Marechal Foch
wina białe: Solaris, Seyval Blanc,
Muscaris, Aurora, Bianca, Hibernal

Krótka charakterystyka:
Pani Urszula decyzję o założeniu winnicy podjęła w 2005 roku. Sama nazwa „Nowizny” pochodzi od przysiółka, w którym wykonano nasadzenia i oznaczającego coś nowego, wcześniej niewykonywanego, pierwszyznę. Od samego początku miało to być przedsięwzięcie rodzinne i jednocześnie magnes na turystów. Można było założyć kolejny sad, jak np. śliwkowy, których w otoczeniu jest sporo, ale Pani Urszula chciała się czymś wyróżnić i wybór padł na winnice – jak się zresztą okazuje była to słuszna decyzja. W winnicy poza sprzedażą win wprowadzono szereg usług turystycznych, takich jak oprowadzanie po winnicy osób indywidualnych i grup, organizacja eventów i imprez okolicznościowych, degustacje komentowane (które odbywają się w starej, datowanej na 1891 rok piwnicy z kamienia), możliwość skorzystania z parku linowego. Dużą atrakcją winnicy i gospodarstwa jest też hodowla danieli.

Winnica Nowizny położona jest na wzgórzu o nachyleniu 20% o południowo-zachodniej wystawie nieopodal Iwkowej. Panuje tu specyficzny mikroklimat Pogórza, wyjątkowo przyjazny winorośli.

Pani Urszula prowadzi sprzedaż bezpośrednią na linii konsument – rolnik/producent. Aktywnie działa w Małopolskim Stowarzyszeniu Winiarzy, współpracuje z Tarnowską Organizacją Turystyczną w ramach enoTARNOWSKIE oraz Gorczańską Organizacją Turystyczną w ramach Małopolskiego Szlaku Winnego. Nie można też nie wspomnieć o współpracy z LGD Na Śliwkowym Szlaku, dzięki której to współpracy udało się m.in. zrealizować wiele działań promocyjnych winnicy i regionu. Przy organizacji wydarzeń zacieśnia się współpraca z lokalnymi producentami z kategorii wędliny, pieczywo czy sery, w oparciu o które to produkty serwowane są przyrządzane na miejscu dania.

W ofercie winnicy znajdują się wina czerwone i białe. Produkcja win odbywa się na małą skalę, rzemieślniczo i w pełni z poszanowaniem środowiska naturalnego, co też znajduje swoje odzwierciedlenie w coraz to większych grupach turystów odwiedzających to miejsce.

Pani Urszula, udzielając rad innym, zwraca uwagę na rozwagę przy podejmowaniu decyzji o profilu zakładanego gospodarstwa – czy powielać pomysły sąsiadów, czy jednak wykazać odwagę i obrać nowy dotąd niepraktykowany w okolicy kierunek.
Obierając ten kierunek, powinniśmy także prześledzić światowe trendy – w przypadku enoturystyki szacuje się, że przychody generowane przez tzw. enoturystykę na świecie wynoszą ponad 50 miliardów euro. W ocenie Pani Urszuli duże znaczenie ma też współpraca sieciowa i włączanie się w kreowanie lokalnych produktów turystycznych czy marek, jak marka enoTARNOWSKIE.

iwkowa.pl

Podobne artykuły

Back to top button