
Choć decyzja środowiskowa dla Sądeczanki już zapadła, inwestycja nadal czeka na finalizację procedur. Posłowie z regionu zwrócili się w interpelacji z apelem o rozpoczęcie równoległych działań, które mogą skrócić czas realizacji. O sprawie poinformował portal rynekinfrastruktury.pl.
W interpelacji skierowanej do Ministerstwa Infrastruktury posłowie Patryk Wicher, Józefa Szczurek-Żelazko, Mariusz Krystian, Tadeusz Chrzan i Dariusz Matecki apelują o jak najszybsza realizację bezspornych odcinków drogi krajowej nr 75 w najkrótszym możliwym czasie.
W grudniu 2024 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o uzyskaniu decyzji środowiskowej dla nowego przebiegu Drogi Krajowej nr 75 tzw. Sądeczanki. Wybrano preferowany przez GDDKiA wariant C. Budowa Sądeczanki zostanie podzielona jednak na pięć odcinków. Dla trzech przygotowana zostanie szczegółowa dokumentacja, a dla dwóch przeanalizowana zostanie możliwość zmiany przebiegu wariantu. Informacja przesłana przez GDDKiA mocno zaskoczyła osoby śledzące kwestię budowy Sądeczanki. Wszystko ze względu na znaczne odsunięcie inwestycji w czasie. Przetarg na projekt i budowę trzech odcinków planowany jest dopiero w 2028 roku, a budowa rozpoczęłaby się trzy lata później. Z kolei budowa odcinka biegnącego przez gminy Gnojnik i Czchów rozpocznie się najwcześniej w 2033!
– DK75 to droga o strategicznym znaczeniu dla południowej Polski. W związku z tym niezwykle ważne jest, aby jej modernizacja postępowała w sposób ciągły i konsekwentny. Rozpoczęcie realizacji bezspornych odcinków w pierwszej kolejności pozwoli na wcześniejsze oddanie ich do użytku i tym samym usprawnienie ruchu drogowego w regionie – apelują posłowie.
Jak informuje portal rynekinfrastruktury.pl – politycy oczekują również, by niezależnie od procedury uprawomocnienia decyzji środowiskowej rozpoczęto równoległe procedury administracyjne dotyczące odcinków spornych, w szczególności budowy tuneli oraz infrastruktury drogowej postulowanej przez protestujące gminy. Argumentują, iż takie równoległe działania umożliwią postęp całej inwestycji bez konieczności jej wstrzymywania z powodu spornych fragmentów.
Na zapytanie wystosowane przez grupę posłów odpowiedział sekretarz stanu Stanisław Bukowiec. Przypomniał, że 20 grudnia 2024 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie i przebudowie DK75 klasy GP na odcinku Brzesko – Nowy Sącz, odc. II od Brzeska na włączeniu do DK75 do Nowego Sącza” dla wariantu C, który został wskazany jako preferowany przez inwestora, którym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dodał przy tym, że od decyzji RDOŚ wpłynęły odwołania, które obecnie są rozpatrywane przez organ wyższej instancji, tj. Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
– Należy podkreślić, iż każdy proces inwestycyjny w infrastrukturę drogową, a w szczególności gdy dotyczy to nowej infrastruktury jest skomplikowany i długookresowy. Wymaga on również współpracy wielu podmiotów. Warto również podkreślić, że harmonogram realizacji inwestycji uzależniony jest od uzyskania przez DŚU tzw. ostateczności.
Na tej podstawie będą kontynuowane dalsze prace projektowe, a następnie prowadzona realizacja inwestycji. Należy bowiem mieć na uwadze, że wydanie DŚU jest jednym z kluczowych elementów procesu inwestycyjnego i będzie mieć wpływ na dalsze etapy planowania i realizacji inwestycji – dodał Bukowiec.
Stanisław Bukowiec wskazał również, że trzy odcinki trasy: od obwodnicy Brzeska do granic gmin Brzesko i Gnojnik, od Iwkowej do Łososiny Dolnej oraz od Tęgoborza do Nowego Sącza mają wspólny przebieg z proponowanym przez niektóre lokalne samorządy wariantem A i właśnie te trzy części trasy (45 proc. długości przyszłej tzw. Sądeczanki) będą realizowane w pierwszej kolejności.
Natomiast pozostałe dwa odcinki Sądeczanki: na terenie gmin Gnojnik i Czchów oraz w gminie Łososina Dolna spotkały się z wieloma uwagami dotyczącymi ich przebiegu.
– Niestety, głosy mieszkańców i samorządów nie zostały uwzględnione przez poprzednie kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, co niewątpliwie spowolniło tempo przygotowania tej ważnej inwestycji drogowej – wyjaśnił wiceminister, dodając, że obecnie, po rozmowach m.in. z lokalnymi samorządami zdecydowano o przygotowaniu nowego wariantu przebiegu trasy na tych obszarach, z uwzględnieniem głosu społecznego.
Aktualnie zatem planowane jest ogłoszenie przetargu na przygotowanie nowego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i wykonanie Koncepcji Programowej. Wykonawca będzie miał również za zadanie uzyskać DŚU.
—
foto: video – relacja z drona – Travel & Nature
IB / Rynek Infrastruktury