ADV
Powiat TarnowskiWiadomościWideo

Uruchomienie Małopolskich Linii Dowozowych w powiecie tarnowskim oraz inauguracja dworca autobusowego w Tarnowie

Od tego roku mieszkańcy już ośmiu gmin powiatu tarnowskiego – Tarnów, Lisia Góra, Pleśna, Rzepiennik Strzyżewski, Skrzyszów, Wojnicz, Zakliczyn i Ryglice będą mogli korzystać z połączeń autobusowych obsługiwanych przez Małopolskie Linie Dowozowe. Od 1 stycznia pasażerowie ponownie dostępny jest także Dworzec Autobusowy w Tarnowie, zlokalizowany bezpośrednio w sąsiedztwie dworca kolejowego.

15 stycznia w konferencji prasowej na tarnowskim dworcu autobusowym wziął udział wicemarszałek Józef Gawron, poseł na Sejm RP Anna Pieczarka, wicestarosta tarnowski Jacek Hudyma, Prezes Kolei Małopolskich Tomasz Warchoł oraz wójtowie i burmistrzowie gmin obsługiwanych przez MLD.

Dzięki współpracy z gminami możemy wspólnie reagować i przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców Małopolski, zapewniając im dojazdy do miejsc zintegrowanego transportu. Ponowne uruchomienie dworca autobusowego i nowe połączenia to rozwiązanie, na które czekali mieszkańcy powiatu tarnowskiego i jest to wspólny sukces naszej drużyny samorządowej – mówi Józef Gawron, wicemarszałek.

Z Dworca Autobusowego w Tarnowie odjeżdża obecnie 7 linii MLD, które miesięcznie realizują 1900 odjazdów. Pasażerowie mają szeroki wybór godzin odjazdów, co ułatwia planowanie podróży i dostosowanie ich do własnych potrzeb, a oczekiwanie na podróż mogą spędzić w budynku dworca, tuż obok dworca kolejowego. Taka lokalizacja obydwu obiektów dworcowych tworzy połączony system transportu autobusowego z koleją. Umowę na dzierżawę miejsc postojowych z prywatnym właścicielem dworca (firma Mądel) zawarła Spółka Koleje Małopolskie.

Można by opowiadać całą historię, dlaczego tak się zadziało, że ten dworzec autobusowy musiał zostać zamknięty, a władze miasta Tarnowa nie postarały się, żeby w tak pięknym mieście jak Tarnów, nie było w ogóle dworca autobusowego. Dziś jako parlamentarzysta ziemi tarnowskiej serdecznie dziękuję zarządowi województwa małopolskiego, że mieszkańcy Tarnowa i okolicznych gmin mogą ponownie korzystać z tego miejsca, w świetnej lokalizacji i z dobrymi połączeniami autobusowymi – mówi poseł Anna Pieczarka.

– Pamiętamy, jak to miejsce tętniło życiem, a potem nastał czas wykluczenia komunikacyjnego. Dziś dziękujemy panu marszałkowi i pani poseł, że gdy znaleźliśmy się w trudnej sytuacji, to dzięki wsparciu władz województwa małopolskiego nasi mieszkańcy otrzymali pomoc i wykluczenie komunikacyjne naszych gmin przeszło do historii – dodaje wójt gminy Tarnów, Grzegorz Kozioł.

W 2020 Koleje Małopolskie uruchomiły linię A22 łączącą Tarnów – Nowy Sącz, która min. obsługuje mieszkańców Tarnowa, Gminy Tarnów, Wojnicz i Zakliczyn. W 2022 roku uruchomiono linię A23 łączącą Tarnów z Wysową Zdrój, która obsługuje mieszkańców Tarnowa, Gminy Tarnów czy też Rzepiennika Strzyżewskiego. We wrześniu 2023 roku ruszył cały system linii obsługujących mieszkańców Gminy Tarnów, Pleśna oraz Miasta Tarnowa. W 2024 roku natomiast, jako nowe linie, zostały uruchomione połączenia dla mieszkańców Gminy Lisia Góra (4 linie obsługujące większą część gminy). Od stycznia tego roku zmienił się także przebieg linii A5, która obecnie jedzie na trasie Wietrzychowice – Brzesko.

W 2024 roku na terenie powiatu tarnowskiego będą funkcjonowały aż 24 linie użyteczności publicznej. W marcu br. planowane jest uruchomienie linii dla mieszkańców gmin Ryglice oraz Skrzyszów na relacji Ryglice – Skrzyszów – Tarnów (A42). Również w pierwszym kwartale tego roku w planach jest uruchomienie połączenia Łękawica – Tarnów, Pogórska Wola – Tarnów dla mieszkańców Gminy Skrzyszów.

Od 2023 roku operatorem wszystkich linii uruchamianych przez województwo małopolskie są Koleje Małopolskie sp. z o.o. Rozwój siatki połączeń marki Małopolskich Linii Dowozowych (MLD) jest kolejnym etapem budowania spójnego transportu publicznego na terenie Małopolski.

malopolska.pl

Fot. Maciej Mazur

blank blank blank blank blank blank blank blank blank blank blank blank

blank

Podobne artykuły

Back to top button