TOPTOP
Wiadomości
Trending

„Bezpieczny piątek” na przejeździe kolejowym w Sterkowcu / 30 lipca 2021 r.

W piatek 30 lipca 2021 r. na przejeździe kolejowym w Sterkowcu zorganizowana została akcja informacyjna w ramach projektu pn. „Bezpieczny piątek” – akcji prowadzonej w ramach kampanii społecznej Bezpieczny przejazd. W każdy wakacyjny piątek Ambasadorki i Ambasadorzy Bezpieczeństwa – koordynatorzy kampanijni na wybranych przejazdach w całej Polsce pojawiają się by uświadamiać kierowców jak bezpiecznie pokonywać przejazdy kolejowo-drogowe. W tym roku w ramach projektu przeprowadzono już 397 akcji.

Przejazd kolejowy w Sterkowcu to jeden z bardziej niebezpiecznych przejazdów kolejowych w Małopolsce. Co roku dochodzi na nim do kilkudziesięciu niebezpiecznych zdarzeń. W 2021 r. doszło do 7 groźnych sytuacji – najczęściej wyłamania szlabanów, lub utknięcia na torowisku.

Ostatnie zdarzenie miało miejsce zaledwie kilka dni temu – 26 lipca około godziny 22.34 kierujący osobowym busem (numer rejestracyjny KTA) zignorował sygnalizację świetlną wjechał na torowisko w chwilę po tym gdy rogatki zaczęły się otwierać. Niestety nie przewidział tego, że w tym momencie kolejny pociąg – tym razem towarowy znajduje się zaledwie kilkaset metrów od przejazdu. Rogatki ponownie zaczęły się zamykać uderzając w busa. Kierowca odrzucił rogatkę, zaczekał aż pociąg przejedzie i oddalił się z miejsca zdarzenia. Nie docenił jednak faktu, że tuż przed przejazdem znajduje się kamera monitoringu rejestrująca wszystkie zdarzenia na przejeździe.

Pisaliśmy o tym w materiale: Sterkowiec / Staranował rogatki i… uciekł / 26 lipca 2021 r. <==

Co roku na przejazdach w Polsce dochodzi do około 200 wypadków i kolizji. Za 99% z nich odpowiadają nieostrożni, brawurowi, „nie mający czasu” kierowcy. Dlatego poświęcamy nasz czas aby zminimalizować liczbę zdarzeń w tych miejscach. We współpracy z SOK i Policją przeprowadzane są akcje edukacyjno-prewencyjne z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych. Osoby nie stosujące się do przepisów ruchu drogowego mogą spodziewać się upomnień lub mandatów.

30 lipca br. w godzinach porannych pracowników Polskich Linii Kolejowych oraz Służby Ochrony Kolei i Policji można było spotkać m.in. w następujących miejscowościach: Chabówka (małopolskie), Raba Wyżna (małopolskie), Rabka-Zdrój x2 (małopolskie), Sterkowiec (małopolskie), Zator (małopolskie).

Jakie są powody ciągłych problemów na przejeździe w Sterkowcu?

Przejazd kolejowy w Sterkowcu to miejsce znane naszym czytelnikom bardzo dobrze. Głównie za sprawą kilkudziesięciu niebezpiecznych zdarzeń do jakich dochodzi w tym miejscu co roku od momentu zmodernizowania przejazdu i zamontowania automatycznych rogatek.

Z powodu tego co kierowcy wyprawiają na przejeździe w Sterkowcu PKP kilkakrotnie organizowało w tym miejscu akcje edukacyjne mające na celu zwiększenie świadomości osób korzystających z tego przejazdu. Z jakim skutkiem? Trudno to ocenić, zwłaszcza gdy po raz kolejny możemy czytać o takich sytuacjach jak opisana powyżej.

Od momentu modernizacji linii kolejowej w 2015 roku zapory na przejazdach kolejowych w Sterkowcu i Biadolinach Radłowskich zamontowane są rogatki, które są sterowane automatycznie. Skład pociągu znajdujący się w określonej odległości od przejazdu uruchamia opuszczanie zapór. Rogatki zamykają się w momencie, gdy pociąg jest najczęściej nie dalej jak około 1 km od przejazdu, a czas do nadjechania pociągu to zaledwie od 1 do 2 minut…

Czerwone światło oznacza bezwzględny zakaz wjazdu. Czerwone światło, które nadawane jest przed przejazdami kolejowo-drogowymi, wyposażonymi w system i urządzenia zabezpieczenia ruchu, ma takie samo znaczenie jak na skrzyżowaniach ulicznych. Dlaczego tak bardzo je lekceważymy?

Czy z rogatkami w Sterkowcu wszystko jest w porządku?

Wiele osób w komentarzach pyta co jest nie tak z przejazdem kolejowym w Sterkowcu. W opinii fachowców – wszystko jest ok, o wiele gorzej jest ze znajomością przepisów wśród kierowców uwięzionych za szlabanem. Czyżby swoje prawo jazdy znaleźli w przysłowiowej paczce chipsów?

Postanowiliśmy nagrać standardową sekwencję zamykania szlabanów na przejeździe kolejowym. W naszej opinii wszystko przebiegało prawidłowo. Rogatki zamykają się w momencie, gdy pociąg jest najczęściej nie dalej jak około 1 km od przejazdu, a czas do nadjechania pociągu to zaledwie od 1 do 2 minut…

W lipcu 2020 r. PKP opublikowało film zawierający najlepsze nagrania z monitoringu dozorującego przejazd.

 

foto: ilustracyjne

PLK / IB

Pokaż więcej

Podobne artykuły

Back to top button
Rozmiar czcionki
Włącz kontrast