ADV
blank
Wiadomości
Trending

Czy będzie bezpiecznie na przejeździe kolejowym w Sterkowcu

Jak bezpiecznie pokonać przejazd kolejowy? Co zrobić, kiedy nasz samochód zostanie uwięziony na torowisku pomiędzy zaporami? W trosce o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego na przejazdach kolejowych służby zorganizowały wspólną akcję prewencyjno-edukacyjną na przejeździe kolejowym w Sterkowcu.

W piątkowy ranek, 10 lipca 2020 r.. na przejeździe kolejowym w Sterkowcu pojawiły się służby dbające o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Brzescy policjanci, pracownicy PKP oraz funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei prowadzili akcję informując uczestników o prawidłowych zachowaniach kierujących i pieszych na przejazdach kolejowych. Działania te mają na celu podniesienie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, w tym w szczególności na niestrzeżonych. Priorytetem służb jest podniesienie świadomości uczestników ruchu drogowego na temat zagrożeń związanych z nieprawidłowymi zachowaniami kierujących i pieszych na przejeździe. Kolejna akcja prewencyjna na przejeździe kolejowym w Sterkowcu odbędzie się w w piątek 31 lipca 2020 r.

Pod koniec czerwca redakcja Informatora Brzeskiego zwróciła się z pismem do PKP o informacje nt stanu bezpieczeństwa na przejeździe w Sterkowcu.

Redakcja Informatora Brzeskiego regularnie otrzymuje od czytelników informacje o niebezpiecznych zdarzeniach na przejeździe kolejowym w Sterkowcu. Staramy się ten problem nagłaśniać i uczulać kierowców na kwestię bezpieczeństwa.

Lista pytań skierowanych do PKP:
1. Zwracamy się z prośbą o udostępnienie danych statystycznych dotyczących niebezpiecznych zdarzeń na przejedzie kolejowym w Sterkowcu (Gmina Brzesko) w roku 2020 oraz 2019.
Wg naszych informacji tylko w bieżącym roku doszło do kilkunastu zdarzeń typu utknięcie pomiędzy szlabanami, wyłamanie szlabanów.
2. Jakie konsekwencje ponoszą kierowcy?
3. Jakie są koszty napraw wyłamanych rogatek?
4. Czy istnieje możliwość udostępnienia nagrań video z przejazdu, na których widać takie zdarzenia?
5. Czy prowadzone są jakieś działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa na tym przejeździe (akcje edukacyjne, dodatkowe oznaczenia, itp)

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Krakowie w odpowiedzi na zapytanie dotyczące sytuacji niebezpiecznych na przejeździe kolejowo – drogowym w Sterkowcu przesłały na nasz adres poniższą korespondencję.

W roku 2019 na przejeździe kolejowo – drogowym w km 56.102 linii nr 91 w miejscowości Sterkowiec doszło do 13 przypadków sytuacji niebezpiecznych, w roku 2020 do dnia 18.06.2020 r. odnotowano 9 takich sytuacji.

W każdym przypadku kierowane jest na Policję zawiadomienie o popełnieniu wykroczenia. Większość z nich kończy się postępowaniem mandatowym. W roku 2019 na 13 przypadków tylko dwa zakończyły się skierowaniem wniosku do Sądu. Mamy potwierdzenie w jednym przypadku o prawomocnym skazaniu. W roku 2020 mamy już potwierdzenia o zakończeniu 3 spraw postępowaniem mandatowym. Dodatkową konsekwencją jest wyegzekwowanie od ubezpieczyciela pojazdu o odszkodowania za straty spowodowane wykroczeniem, co wiąże się z utratą zniżek z ubezpieczenia OC.

W 2019 roku straty z tego tytułu wyniosły 2906,67 zł, w tym roku 2343,89 zł.

Nagrania udostępniamy wyłącznie Policji, Prokuraturze i na polecenie Sądu. Z naszych obserwacji wynika, że kierowcy gdy wjadą na przejazd w czasie załączenia sygnalizatorów świetlnych i dźwiękowych, zamiast opuścić natychmiast przejazd zatrzymują się przed torami lub tak, że zamykająca rogatka opiera się o samochód i dochodzi do uszkodzenia bezpiecznika drąga lub drąga rogatki.

Na przejazdach kolejowo – drogowych cyklicznie prowadzone są akcje „Bezpieczny przejazd – szlaban na ryzyko”. Akcje prowadzą pracownicy naszego Zakładu z funkcjonariuszami SOK i Policji. Taką akcją zostanie objęty przejazd w Sterkowcu w dniach 10.07.2020 r. i 31.07.2020 r. – poinformowal nasza redakcje Piotr Machalski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Krakowie Dział Eksploatacji i Infrastruktury Pasażerskiej.

Jak zachowac sie na przejezdzie kolejowym?

Kierowco!

  • Zbliżając się do przejazdu kolejowego czy przejeżdżając przez niego zachowaj szczególną ostrożność. Na drogach dojazdowych do przejazdów ustawione są znaki drogowe, które ostrzegają uczestników ruchu o przejeździe kolejowo-drogowym. Na samym przejeździe również znajdują się odpowiednie znaki ostrzegawcze. Niestosowanie się do zasad ruchu drogowego i obowiązujących przepisów oraz znaków to czasami kwestia życia lub śmierci.
  • Przed wjechaniem na tory upewnij się czy nie zbliża się pojazd szynowy.
  • Wjazd na przejazd jest dozwolony dopiero po całkowitym podniesieniu się rogatek i wyłączeniu sygnalizacji przejazdowej.
  • Jedź z taką prędkością, abyś w każdej chwili mógł zatrzymać pojazd.
  • W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usuń go z torowiska a jeżeli to niemożliwe szybko opuść pojazd.

Kierującemu zabrania się:

  • objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
  • wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
  • wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

Przejeżdżając przez przejazd kolejowy zachowaj szczególną ostrożność!

Pieszy!

  • Pamiętaj, aby przekraczać tory tylko w wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
  • Chodzenie po torach jest niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. Pociąg może nie zatrzymać się na wcześnie, aby uniknąć zdarzenia.
  • Bądź czujny w pobliżu przejazdów kolejowych – nie czytaj, nie korzystaj ze słuchawek, aby słyszeć nadjeżdżający pociąg.

foto: KPP Brzesko

IB / PKP / KPP Brzesko

blank

Podobne artykuły

2 Comments

  1. Witam.
    Wystarczy aby policja dostała materiał z kamer przejazdu i skoczy się problem. Zwiększy się bezpieczeństwo bo nauczą kierujących jeździć.
    A i policjantom by się opłacało bo średnią z mandatów mieli by dobrą.
    Nie wiem ale ten sterkowiec to chyba ma prawojady za ………. no wiecie .

  2. Dobrze piszesz Rydzyk .
    Można tam.zaobserwować jak się zachowują po załączeniu sygnalizacji zamiast się zatrzymać to włącza się rosyjska ruletka i pedał w podłogę.
    Puzniej się dziwią ze ich uwieziło na przejeździe.
    Temat wałkowany tyle razy a dalej mają problem zrozumieć .
    Niech Kolej przekazuje nagrania ta wyłapie wszytkich co się nie stosują do sygnalizacji i problem z głowy .
    A w krytycznych sytuacjach zabrać prawo jazdy .

Back to top button