ADV
Wiadomości
Trending

Zmiana organizacji ruchu w centrum Brzeska. Jeden z przewoźników protestuje!

Od 1 września 2022 r., a więc już za niespełna tydzień w Brzesku wchodzi w życie nowa, stała zmiana organizacja ruchu (ograniczenie ruchu autobusów w centrum Brzeska). Jednak jeszcze zanim nowe przepisy lokalne weszły w życie, to już wywołały niemałe emocje wśród przewoźników, którym cała sprawa mocno komplikuje działalność. Obawiają się oni, że może to odebrać im klientów, generować dodatkowe koszty, a także dezorganizować istniejące rozwiązania komunikacyjne. Obawy podzielają przedsiębiorcy prowadzący działalność w pobliżu dotychczasowego dalekobieżnego węzła przesiadkowego, jakim był do tej pory przystanek przy ul. Uczestników Ruchu Oporu.

W połowie lipca 2022 r. przewoźnicy obsługujący komunikację publiczną otrzymali z Urzędu Miejskiego w Brzesku pismo z informacją o planowanej od 1 września 2022 r. zmianie organizacji ruchu w komunikacji zbiorowej na terenie Gminy Brzesko. Będzie ona polegała na ograniczeniu ruchu autobusów i pojazdów ciężarowych w centrum Brzeska, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpiecznego przejazdu autobusów przez miasto.

Kluczowe zmiany dla funkcjonujących od kilkudziesięciu lat rozwiązań komunikacyjnych, do których przywykli zarówno mieszkańcy jak i przewoźnicy będą dotyczyły ulic, którymi odbywa się ruch autobusów dalekobieżnych. Ulice Legionów Piłsudskiego, Głowackiego, Mickiewicza (odcinek od ul. Popiełuszki do ul. Rynek), Kościuszki, Ogrodowa objęte zostaną zakazem wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad 5 ton, z wyłączeniem służb technicznych i pojazdów z zezwoleniem zarządcy drogi.

Jak tłumaczą urzędnicy, powyższe zmiany podyktowane są zapewnieniem bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej oraz zapewnieniem odpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego. Obecnie ruch jest na tyle zintensyfikowany w niektórych godzinach, jego natężenie stwarza niebezpieczeństwo dla podróżnych i mieszkańców.

Projekt zmiany organizacji ruchu otrzymał pozytywne opinie m.in.: Zespołu Inżynierii Ruchu Drogowego, Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Komendy Powiatowej Policji w Brzesku, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Urzędnicy informują przewoźnika, że z opracowania wykonanego przez Przedsiębiorstwo Drogowe EFEKTAR Sp. z o.o. wynika, że jedynym rozwiązaniem jest wykorzystanie zlokalizowanego na terenie galerii Odyseja dworca autobusowego jako węzła przesiadkowego. W związku z powyższym przewoźnikowi zasugerowano, aby zmienił przystanek początkowy oraz dostosował rozkład jazdy.

W odpowiedzi na pismo Urzędu Miejskiego firma SZWAGROPOL, a więc największy przewoźnik jaki obsługuje komunikację dalekobieżną na terenie Brzeska, złożył stanowczy protest w sprawie planowanych zmian.

Przedstawiciele firmy uważają, że zostanie im całkowicie odebrany dostępu do centralnego przystanku autobusowego, znajdującego się w centrum miasta w Brzesku przy ul. Uczestników Ruchu Oporu.

Przewoźnik podkreśla, że oferowany przez niego transport zbiorowy jest realizowany nowoczesnymi autobusami, wyposażonymi w technologię ograniczania emisji spalin zgodnie z europejskimi normami. Dlatego też niezrozumiałe jest twierdzenie urzędników o kierowaniu się m.in. względami ekologicznymi i troską o zdrowie mieszkańców, gdy jednocześnie dopuszcza do ruchu na wskazanych ulicach przewoźników poniżej 5 ton, w sytuacji gdy większość z tych pojazdów jest starych, niewyposażonych w technologie ograniczające emisję szkodliwych spalin, zatem niebezpiecznych dla środowiska naturalnego, a w konsekwencji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu mieszkańców.

Prawnik przewoźnika wskazuje w piśmie skierowanym do Urzędu Miejskiego w Brzesku, iż ograniczenie stanowi naruszenie art. 9 ust. 1 i 2 pkt 5 z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, gdyż Urząd Miejski stosuje praktyki ograniczające konkurencję polegające na nadużywaniu pozycji dominującej na lokalnym rynku w odniesieniu do udostępniania przystanków na wspomnianych ulicach, znajdujących się w granicach administracyjnych Brzeska, których Miasto jest właścicielem, dla poszczególnych przewoźników poprzez zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad 5 ton, który uderza wyłącznie w autobusy spółki Szwagropol. Również propozycja wykorzystania przez przewoźnika jako węzła przesiadkowego istniejącego dworca autobusowego, który znajduje się w dużej odległości od centrum miasta, nie spotkała się z zainteresowaniem przewoźnika.

Przewoźnik w piśmie wnosi o uchylenie proponowanych ograniczeń lub wprowadzenie innych rozwiązań takich jak: zastosowanie ograniczenia odnoszącego się do wszystkich przewoźników poprzez zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad 2,5 tony albo o całkowitą likwidację przystanku przy ul. Uczestników Ruchu Oporu dla wszystkich przewoźników i pasażerów lub też udzielenie zezwolenia na wjazd na opisany wyżej obszar dla autobusów Szwagropol.

Jeżeli prośba nie zostanie przyjęta, przedstawiciele popularnego wśród mieszkańców Brzeska Szwagropolu zmuszeni będą do złożenia zawiadomienie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w celu podjęcia przez ten organ postępowania antymonopolowego w sprawie praktyk ograniczających konkurencję.

W korespondencji zwrotnej pracownicy Urzędu Miejskiego w Brzesku na zarzut ograniczenia konkurencji odpowiadają, że w ich ocenie zmiana organizacji ruchu nie stanowi dyskryminacji przewoźników i nie ma na celu ograniczenie konkurencji któregokolwiek z nich. Jedynym zaś celem jest poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego oraz zmniejszenie natężenia ruchu w centrum Brzeska.

Po raz kolejny przy tego typu sprawach pojawia się kwestia rozmów z zainteresowanymi stronami, a także komunikowania z odpowiednim wyprzedzeniem dosyć istotnych zmian w komunikacji publicznej na terenie miasta. Z tym jak widać Urząd Miejski ma pewne problemy. Zmiany w zakresie nowej organizacji ruchu nie były również tematem obrad żadnej komisji Rady Miejskiej w Brzesku.

Równocześnie mieszkańcy Brzeska z którymi mieliśmy okazję rozmawiać zwracają na szereg innych problemów dotyczących rozwiązań w zakresie komunikacji publicznej w niektórych częściach Brzeska np. kiepskie lub znikome skomunikowanie miasta w okolicy osiedla Kopaliny, czy też nowych osiedli w okolicy ul. Wiejskiej oraz Alei Solidarności, czy też brak dogodnego i bezpiecznego przystanku dla uczniów popularnej Zielonki (dojeżdżających busami z miejscowości na południe od Brzeska).


Hold photo created by jcomp – www.freepik.com

IB

10 Comments

  1. Nie wiadomo o co chodzi no to chodzi o pieniądze.
    Leś i urzędasy w Brzesku to jedna ręka.
    Ta cała chora zmiana organizacji ruchu jest tylko po to by Lesiowi ludzi nagonić do galerii o nic innego nie chodzi.
    Prawda jest taka że większość ludzi chodzi tam do biedronki i gdyby nie ona to galeria świeci pustkami 🤷‍♂️
    Kasa kasa kasa Lesiowi wiecznie mało i nie może się nażreć….

    1. Czy ja wiem – zawsze jak jestem to całkiem sporo ludzi się kręci zarówno po Sinsay, Empiku, Actionie czy Smyku. Jak dla mnie dobrze, że jest kilka sklepów w jednym miejscu (jeszcze aptekę bym dodała).
      Więc wcale tak źle z tą galerią nie jest jak by się mogło wydawać.

      1. Te parę osób nie utrzyma gigantycznych czynszów za lokale, pierwszy pójdzie Action! Tylko kilku letnie umowy się skończą i fruuu… Reszta drobnych poleci rykoszetem

    2. Dokladnie tak. Nikt nie chciał korzystać z dworca to zmuszają wszystkich siła. Les wyplakal sie do burmistrza i tak to sie kręci.

  2. O Boże,,, też mi nowość. Głąby z UM z burmistrzem na czele na kolana przed Mundkiem i Patogenem!!! Ale za to macie pani kwiatki od burmistrza na dzień kobiet za freeeeee:) he he Leś oczywiście również kilka ” charytatywnych” akcji przeprowadzi , później odbije 100 krotnie w działkach,,,kontraktach itd itp. tzw sponsorzy, darczyńcy:)

  3. Niedługo Brzesko „umrze” przez tak zarządzających włodarzy, zaraz zrobią obwodnicę na Sącz, co dalej Panie Burmistrzu i Szanowani Radni? Dlaczego nie da się zrobić darmowych parkingów w centrum miasta aby przyciągnąć klientów, Dlaczego nie da się stworzyć parkingu po jednej ze stron ul.Glowackiego np na odcinku od apteki do RTV?

  4. Przystanek w odyseji jest na siłę
    Może być ale niech też będzie w centrum
    W rządzie mają ludzi w 4 literach to jeszcze na szczeblu lokalnym,brawo
    Pewnie nikt z urzędu nie jechał autobusem i chce ludziom pokazywać jak im będzie lepiej
    Paranoja

  5. Napiszę tak , dla naszego gospodarza najważniejsze jest to aby zrobić ładne fotki na wiejskim festynie , dać dotacje dla koła gospodyń wiejskich w swojej miejscowości . Jeśli chodzi o galerie to wszystko jest grubymi nićmi szyte , który burmistrz miasta jest tak bardzo zaangażowany w dworzec PKS wybudowany przez prywatnego przedsiębiorcę . Ktoś w niej słusznie napisał że centrum miasta upada ponad dwadzieścia lokali jest pustych , a on chce napędzać biznes galerii i Panu L. Ale czy za darmo ? Co dzień dojeżdżam do KRK dziś rozmawiałam z kierowcą Szwagropola i tu cytuje ” jeżeli nie będą mogli zatrzymywać się na Uczestników Ruchu Oporu to będą omijać Brzesko , alternatywa mogą być tylko dwa przystanki koło szpitala i na ul Mickiewicza koło Browarnej . Panie Burmistrzu kiedy wróci Panu rozum , wydaje mi się że bycie kelnerem miało dla Pana większy sens

    1. Proponuje oglądnąć filmik z otwarcia studia….w galerii odyseja. Urzędnik państwowy otwiera prywatny lokal u Pana L. Skandal ,raczej nie trzeba nic już dodawać….Argumenty Urzędu Miasta żeby zmusić autobusy ,żeby klientów dowozić prywatnemu przedsiębiorcy do Galerii są żałosne, żadne.Wszytsko widać jak na dłoni co tu się wyrabia …

  6. Sytuacja wyglada tak, Leś wybudował dworzec , którego nikt nie chce używać bo za wjazd liczy jak za zboże. UM i burmistrz mieli klops jak zmusić przewoźników by tam jeździli ale tak aby burmistrz lasnujacy się na FB nie podpadł wyborcom. Zatem zrobili tak, że jakaś firma zrobiła audyt że autobusy są niebezpieczne w centrum , na to przytaknęła GDKiA i policja i teraz UM a przede wszystkim burmistrz umyli ręce bo nikt im nie powie , przecież to firma zewnetrzna audyt robiła a dwa my dbamy o bezpieczeństwo. To nic że przez tyle lat ANI JEDNEJ kolozji czy wypadku z udziałem autobusu nie było w centrum, nagle autobusy są śmiertelnym zagrożeniem. Suma summarum, Leś będzie mieć kasę z autobusów a burmistrz jak Piłat ręce umył. Teraz niech Jawor wybuduje prywatną stacje kolejowa i PKP będzie musiało przełożyć tory bo przecież pociagi są śmiertelnie niebezpieczne

Back to top button